Uitgaven variëren van 2 tot 22%

Het KpVV Dashboard duurzame en slimme mobiliteit geeft ons een belangwekkend inzicht in de investeringen die gemeenten plegen in mobiliteit. Ook brengt het dashboard soms voor de hand liggende zaken duidelijk in beeld. 

Wist u bijvoorbeeld dat de grote steden de hoogste parkeerbaten hebben? En wist u ook dat de publiekstrekkers zoals Valkenburg en Zandvoort onder de streep het meeste aan parkeren overhouden? Dat zijn aardige weetjes en het is natuurlijk logisch dat gemeenten waar de parkeerdruk het hoogst is, de kans op een positief exploitatiesaldo ook het hoogst is. Dan nog sta ik er van te kijken want hoewel Zandvoort in het toeristenseizoen ongetwijfeld druk bezocht wordt zal het in de winter eerder uitgestorven zijn dan een publiekstrekker die het hele jaar aantrekkelijk is.

Ook het artikel “Vooral gedragsmaatregelen zijn kosteneffectief” is lezenswaardig. Communicatie, het ingrijpen in de cyclus “kennis, houding, gedrag”, kan in sterke mate bijdragen aan een beter verkeers- en mobiliteitsgedrag. Tot nu toe verwijst de blog nog naar de brochure van CROW “Duurzaam mobiliteitsbeleid voor gemeenten” en ik zie uit naar het dashboard over de kosten van vervoerwijzen dat binnenkort verschijnt.