De RAI gaat gewoon door

Ik heb een bijzonder dubbel gevoel bij de huidige crisis. Gaat het nu wel of gaat het nu niet goed met de auto-industrie? Allerlei autofabrieken vallen bijna om en diverse leveranciers gaan over de kop. Tegelijkertijd lijkt er wel weer voldoende geld te zijn om extra hoge investeringen te plegen in onderzoek naar duurzaamheid en alternatieve vormen voor de aandrijving van auto’s. Worden de arbeiders uit de autofabriek en de verkopers uit de showroom ingewisseld tegen ontwikkelaars en eco-ingenieurs? Of worden we gewoon een beetje verleid om milieuverantwoord te gaan rijden?

Hoe slecht gaat het nu werkelijk met Nederland? Hoe slecht gaat het nu werkelijk met de wereld? Als ik mensen om me heen vraag: “heb jij al last van de crisis”, hoor ik over het algemeen bijna niemand klagen. Natuurlijk zijn er ook in mijn directe omgeving enkele mensen die hun baan kwijt zijn of wier baan op de tocht staat. Maar goed, zolang de werkeloosheid afneemt, lijkt me op dat gebied ook niet zoveel aan de hand.

Laten we nu eens aannemen dat de crisis zo groot is als Wouter Bos ons wil laten geloven. Ik heb altijd geleerd dat elke bedreiging tevens een kans is en dat je in slechte tijden moet durven investeren in de toekomst. Alleen sta ik er nu van te kijken op welke manier ons allerlei moeilijk haalbare ontwikkelingen en vooral sociaal en maatschappelijk wenselijke vernieuwingen opeens opgedrongen dreigen te worden. Het is absoluut leuk om in een Lotus Elise te rijden die op stroom zijn topsnelheden haalt. Alleen: ík kan die ruim 125 duizend euro niet ophoesten. Zou je al kunnen beschikken over een Opel Flextreme, dan krijg je er twee Segways bij cadeau, waarmee je elektrisch kunt wandelen. Hoezo duurzaam ontwikkelen?

De Nederlander moet de crisis aangrijpen om te vergroenen en dat geldt vooral voor de manier waarop hij zich verplaatst. “Ruil nu uw auto in voor een schonere (maar vooral duurdere) auto”, luidt het devies. U krijgt nota bene zevenhonderdvijftig euro terug als u uw klassieker van minimaal twintig jaar oud laat slopen. Minister Cramer van VROM maakte deze maatregel vorige week uitgerekend op de RAI bekend. Uitgerekend op de RAI, waar de mooiste nieuwe modellen u staan toe te lachen. Zou minister Cramer zich op de terugweg naar haar ministerie zich ook afgevraagd hebben hoe het zit met de doelstelling om alle ministers milieuverantwoord te laten rijden? Zal het allemaal zo’n vaart lopen met de crisis?