Autoverkoop naar dieptepunt

De verkoop van nieuwe auto’s in Nederland is in de maand augustus met 13,3 procent gedaald tot 28.623 stuks, een nieuw dieptepunt voor dit jaar. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van RDC, bewerkt door Aumacon, een kenniscentrum voor de autobranche. De Renault Clio is het populairst.

Het is voor het eerst dit jaar dat er op maandbasis minder dan 30.000 auto’s aan de man zijn gebracht. In de eerste acht maanden van het jaar zijn er in totaal 270.095 auto’s verkocht, bijna een derde minder dan dezelfde periode een jaar eerder.

prognose verkopen 2014

Clem Dickmann, directeur bij Aumacon, schrijft de daling van vorige maand vooral toe aan het aanhoudende lage consumentenvertrouwen. Daarnaast gaat het dit jaar minder doordat er vorig jaar veel zakelijke auto’s versneld werden afgeleverd, als gevolg van tussentijdse aanpassingen van tarifering van de BPM en de bijtelling. Dickmann verwacht niet dat de autoverkopen de komende maanden enig herstel laten zien. Voor heel 2013 voorziet de auto-expert een daling van de verkopen tot 375.000 nieuwe auto’s worden, ruim een kwart minder dan vorig jaar. Dat zou het laagste aantal zijn sinds 1969.

Volkswagen, de nummer-1 in Nederland, verkocht sinds de start van het jaar 32.957 auto’s. Daarmee komt het marktaandeel uit op 12,2 procent. Renault (8,6 procent) en Ford (8,2 procent) staan op de tweede en derde plek, daarna volgen Peugeot (7,8 procent) en Kia (6,5 procent). In augustus wist Toyota zich tussen ’the usual suspects’ te wringen door een derde plaats in de verkoopstatistieken voor zich op te eisen met 2.333 auto’s. Bij de modellen mag de Renault Clio zich op de meeste belangstelling verheugen met 1.241 verkochte exemplaren. Daarna komen de Volkswagen Golf (1.003 auto’s, inclusief Golf Plus), Peugeot 107 (983), Volkswagen Up (939) enVolvo V40 (836).

(Bron: Autoweek)