De toekomst van parkeren

Waar parkeren mensen in 2020?

In 2020 parkeren mensen die het centrum bezoeken in enkele parkeergarages en op diverse parkeerterreinen. De ontwikkeling van parkeervastgoed is door de crisis achtergebleven bij de ambitie maar de techniek is wel ontwikkeld. Voor enkele speciale doelgroepen zijn parkeerplaatsen op straat beschikbaar. Bij wijkwinkelcentra kan geparkeerd worden op terreinen die bestemd zijn voor mensen met een doel in het winkelcentrum. Onbedoeld gebruik wordt vooral geregeld door prijsstelling: kort parkeren is goedkoop, een hele dag parkeren is duur. In woonwijken kan iedereen parkeren. Bestemmingsverkeer krijgt een vergunning voor een langere of korte periode. Er kunnen vergunningen worden uitgegeven aan mensen die in het centrum werken zodat de parkeercapaciteit in woonwijken overdag benut wordt. Mensen die om een andere reden in een woonwijk willen parkeren, mogen dat ook maar worden mondjesmaat gefaciliteerd.

Hoe betalen mensen voor parkeren in 2020?

Leveranciers van hard- en software op het gebied van parkeren en navigeren werken samen aan ontwikkelingen om betalen gemakkelijk te maken. Maatschappelijk draagvlak voor het toepassen van de techniek is een groter struikelblok dan de technische mogelijkheden. In 2020 is het mogelijk om in het centrum en in de wijkwinkelcentra te betalen bij een beperkt aantal automaten op parkeerpleinen. Het voordeel van geconcentreerde parkeerlocaties is dat één automaat een honderdtal parkeerplaatsen kan bedienen. Dit in tegenstelling tot parkeren langs de rijbaan. Deze automaten bieden één mogelijkheid: contant betalen. Wil je met een bankpas of creditcard betalen, dan zul je een plekje in de parkeergarage moeten zoeken want daar wordt andere apparatuur gebruikt met meer mogelijkheden.

Straatparkeren, dat met name voor doelgroepen bedoeld is, vindt plaats met een vergunning of door te betalen via de mobiele telefoon. Eventueel staat hier en daar een parkeerautomaat waarbij uitsluitend met muntgeld betaald kan worden. Als iemand écht op straat wil parkeren en niet tot een doelgroep behoort, moet hij wat extra moeite doen om zijn parkeergeld te betalen, zoals een stukje lopen. Betalen voor parkeren in de woonwijken is, naast het vergunningensysteem, uitsluitend mogelijk met de stadspas of via een smartphone. Er staan geen parkeerautomaten meer in woonwijken.

Waar parkeren mensen in 2030?

In 2030 parkeren mensen die in het centrum moeten zijn hun auto in een van de grote parkeergarages aan de rand van het centrum of zelfs aan de rand van de bebouwde kom. Er zijn voldoende garageplaatsen en het energiebedrijf zorgt ervoor dat het mogelijk is om de auto op te laden voor zover er nog auto’s van dit oudere type rondrijden. Het merendeel van de auto’s heeft in 2030 brandstofcellen. In het centrum zijn enkele tientallen parkeerplaatsen op straat beschikbaar voor aparte doelgroepen zoals gehandicapten en om te kunnen laden en lossen.

Parkeren in wijkwinkelcentra is mogelijk op parkeerterreinen of “parkeerdekken” die onder of op nieuw gebouwde winkels zijn gerealiseerd. De voorzieningen zijn alleen toegankelijk voor mensen die een bestemming hebben in het wijkwinkelcentrum.

In woonwijken is uitsluitend parkeerruimte voor mensen die een bestemming in de wijk hebben: bewoners, kleine zelfstandigen en buurtwinkeliers en verder hun bezoekers, mantelzorgers, hulpverleners, leveranciers, iedereen die door een wijkbewoner of wijkondernemer via de computer als tijdelijk belanghebbend is aangemerkt. Uiteraard is er een regeling voor spoedeisende hulp. Deze techniek is overigens geen toekomstmuziek, dit is in onder andere Oss al mogelijk.

Nog meer toekomstmuziek is de zelfsturende auto. Hij rijdt, hij doet het. Een testsessie op vliegveld Valkenburg én op de A10 geeft de overtuiging dat de auto over een jaar of vijfentwintig zijn eigen plekje aan de rand van de stad opzoekt.

Hoe betalen mensen voor parkeren in 2030?

In 2030 denken we helemaal niet meer na over de manier waarop het parkeren wordt afgerekend. Uw “personal device” doet (als u dat wilt) het volgende voor u:

  1. Vanuit de agenda krijgt u een signaal als u moet vertrekken naar een afspraak of u voert ad hoc een bestemming in;
  2. De navigatie naar de bestemming start;
  3. Uw device zoekt op basis van voorkeuren van ligging en prijs naar een vrije parkeerplaats in de buurt van het bestemmingsadres;
  4. Bij aankomst parkeert u uw auto op de gereserveerde plaats;
  5. Na vertrek wordt het parkeergeld automatisch van uw rekening afgeschreven en als u uw auto opgeladen heeft, wordt dat ook meteen afgerekend.