Het is niet te geloven dat je in de supermarkt een signaaltje krijgt dat je een potje pindakaas mee moet nemen, of dat de karnemelk bijna op is. Ondertussen staan we met zijn allen nog te vaak stil langs de weg omdat het oliepeil nog steeds met een stokje gecheckt moet worden of rijden we met te slappe banden omdat we ze eigenlijk nooit oppompen. Dat doen ze immers allemaal bij een beurt.
Vergis je niet, natuurlijk zijn er vooruitstrevende technieken die ons een signaal geven dat er iets mis is met de auto. Dat er iets mis is met de auto ja, alleen ben je dan vaak te laat. Als dat rode lampje brandt kun je in de manual lezen dat je zo snel mogelijk naar je dealer om erger te voorkomen terwijl je op je smartphone een berichtje krijgt dat je nog voor drie dagen koffie in voorraad hebt. Ik las een artikel op de site van de NOS en stond versteld van de vele mogelijkheden met domotica. Je gordijnen gaan vanzelf dicht als je het licht aandoet en als je de douche opendraait, wordt de hond automatisch van eten voorzien. Ik las ook ergens iets over de Samsung wasmachine, die kon ook iets bijzonders.
Kortom: het wordt tijd dat de Open Automotive Alliance ons leven gemakkelijker maakt en dat we bij het benzinestation en seintje krijgen dat de suikervrije Fisherman’s Friends aangevuld moeten worden en dat de Parkeerwachtertjes iets teveel vocht hebben geabsorbeerd. Los daarvan zou het natuurlijk hartstikke handig zijn de Androïd-vrienden veel informatie uit het motormanagement delen met de eigenaar en bestuurder van de auto. Tot nu toe lijkt de toepassing niet veel verder te gaan dan navigatie en het bedienen van de stereo in de auto. Gebruikers willen meer, gebruikers willen weten wanneer het beste moment is om de auto weg te brengen voor een beurt want dat staat nog steeds op een kaartje dat aan de verlichtingsschakelaar bungelt. En eigenlijk wil de mobilist thuis al van zijn auto te horen krijgen dat het toch handiger is om te gaan fietsen vanwege het lekkere weer.