De binnenstad wint het duidelijk van online. Om deze voorsprong te behouden is het belangrijk dat binnensteden goed presteren op winkelaanbod, bereikbaarheid en sfeer & beleving. De steden die daarop het best gewaardeerd worden zijn Maastricht, Den Bosch en Haarlem. Prestaties op de P van parkeren zijn voor veel consumenten een doorn in het oog. Dit blijkt uit de Retail Gemeente Atlas 2015, een initiatief van Q&A Research & Consultancy.
Den Bosch |
Maastricht en Den Bosch de aantrekkelijkste steden
Maastricht en Den Bosch staan bovenaan in de lijst van aantrekkelijke winkelsteden. Dat blijkt uit de Retail Gemeente Atlas 2015, een initiatief van Q&A Research & Consultancy uit Amersfoort. De steden zijn beoordeeld op winkelaanbod, bereikbaarheid en sfeer & beleving.
Lijst
De lijst wordt aangevoerd door Maastricht en Den Bosch. Deze middelgrote steden staan samen met Haarlem in de top 3, voor grote steden als Groningen (13), Rotterdam (21), Nijmegen (28), Utrecht (30), Arnhem (44) en Amsterdam (50).
Winkelen doe je in Maastricht, Haarlem of Den Bosch
De 60 grootste binnensteden van Nederland zijn beoordeeld op de domeinen winkelaanbod, bereikbaarheid, sfeer & beleving en horeca. Het winkelaanbod is het doorslaggevende domein en daarop krijgt Maastricht de beste beoordeling. Daarna volgen Haarlem, Den Bosch, Rotterdam en Groningen. Variatie en aanwezigheid van zelfstandige winkels zijn belangrijke thema’s. Op dat laatste krijgt Haarlem de hoogste score.
Parkeren de bottleneck voor veel steden
Zonder het domein parkeren zou de ranglijst er compleet anders uitgezien hebben. Steden zoals Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Arnhem, Delft en Groningen hadden dan veel hoger op de lijst gestaan. Zij worden afgerekend op hun parkeertarief, het aantal parkeerplekken of de bereikbaarheid van de parkeerplekken. De onderzochte steden scoren gemiddeld een 5,6 op parkeertarieven en 25 steden krijgen een onvoldoende.
Historisch karakter en gezelligheid maken het verschil
Met betrekking tot sfeer en beleving zijn de verschillen groot op de thema’s historisch karakter en gezelligheid. Op historisch karakter krijgen Delft, Maastricht en Haarlem het hoogste cijfer. Almere, Nieuwegein en Lelystad scoren daar het laagst op. Op het thema gezelligheid weten, naast de top drie steden Maastricht, Den Bosch en Haarlem, ook Delft, Utrecht, Breda, Amsterdam en Groningen goed te presteren.
De binnenstad wint dik van online
Goed nieuws voor de binnenstad. Voor de gemiddelde binnenstad geldt dat meer dan 80% liever daar winkelt dan online. De verschillen zijn echter groot per binnenstad. Voor Haarlem, Den Bosch, Gouda, Nijmegen en Roermond geldt dat meer dan 90% de voorkeur geeft aan de binnenstad. Bij Vlaardingen, Ede, Almelo, Den Helder en Schiedam kiest meer dan 25% voor online.