Wat ik doe

20110531 vierkant logo internetDe filosofie achter Parkeerstrateeg is in 1993 ontstaan vanuit de overtuiging dat parkeervraagstukken meer zijn dan verkeerskundige uitdagingen. Samenleving en economie spelen een grotere rol dan we ons vaak realiseren. Het is mensenwerk. Daarom is er meer nodig dan techniek om parkeren in goede banen te leiden. 

 

overzien en overtuigenMet de door de jaren heen ontwikkelde aanpak “Overzien en Overtuigen” ontwikkel ik samen met opdrachtgever en omgeving op maat gemaakte maatregelen waarbij “Dialoog en Draagvlak” steeds voorop staan. “Overzien” staat voor het strategie die van visie naar actie leidt en “overtuigen” staat voor de communicatie dat daarbij hoort, communicatie met iedereen die bij het proces betrokken is.

 

drie ees

Bij het maken van de plannen maak ik gebruik van de klassieke opvattingen over strategie: de drie E’s. Waarom? Omdat deze uitstekend passen bij de vraagstukken die we in de parkeerwereld tegenkomen.

Parkeerstrateeg maakt geen rapporten van ruim honderd pagina’s maar werkt met “knelpuntenborden” en “strategieborden”. Die laatste worden pas nader uitgewerkt als ze écht aan de orde zijn. Dan ligt er een actueel deelplan waarover mensen kunnen besluiten volgens de nieuwste inzichten.

En als er een op zichzelf staand parkeervraagstuk opgelost moet worden, dan maken we één knelpuntenbord en één strategiebord. Bijvoorbeeld voor de vraag of er nog geïnvesteerd moet worden in nieuwe parkeerautomaten.

strategiebord
Voorbeeld strategiebord

De wereld verandert tegenwoordig zo snel dat het geen zin heeft om tien jaar vooruit te kijken. Vooral op het gebied van ICT gaat het razendsnel. We betalen ons parkeergeld met een app, auto’s kunnen zichzelf inmiddels parkeren en een Tesla is een iPad op wielen. Hadden we dat tien jaar geleden kunnen bedenken? Ook daar is een term voor: scrum. Als je zorgt dat je een heldere visie (waarom?) hebt en als de paden die je kunt bewandelen goed beschreven zijn (hoe?), dan is het ondernemen van actie (wat?) op elk gewenst moment mogelijk.

waarom hoe wat

Parkeerstrateeg maakt geen rapporten maar instrumenten. Schema’s en overzichten spelen een belangrijkere rol dan ellenlange zinnen. “Een beeld zegt meer dan duizend woorden”, tenslotte.


Visie zonder actie is dagdromen, actie zonder visie is een nachtmerrie