Nadat minister Melanie Schultz vorige week aankondigde de Nederlandse regelgeving te willen aanpassen zodat proeven met de zelfrijdende auto mogelijk worden, is er fors wat aandacht aan haar plan besteed. Afgezien van de critici die het geldverspilling van de minister vinden, zijn er ook deskundigen die opbouwende en pittige kritiek leveren.
Waar overigens de critici het vandaan halen dat een wetsaanpassing geldverspilling is, is mij een volstrekt raadsel. Ik denk dat deze groep tussen de regels door meent te moeten lezen dat het mogelijk maken van onderzoek als vanzelfsprekend gepaard gaat met kruiwagens met subsidie. Beter zit de kritiek van autogek Carlo Brantsen in elkaar. Dat wil zeggen, Carlo is een liefhebber en die geeft niet graag de touwtjes uit handen. Een motor moet brullen en achterwielen moeten op uitbreken staan, in alle andere gevallen rij je niet in een auto. Liefhebbers houden de innovatoren scherp. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat Brantsen niet open staat voor innovatie.
De leasebranche ziet wel iets in de plannen van de minister. Daar zit echter wel een klein financieel addertje on het gras: Door leaserijders belastingvoordeel te geven, is nieuwe techniek snel en op grote schaal te testen, stelt directeur Berno Kleinherenbrink van Leaseplan, tevens vice-voorzitter van branchevereniging VNA-lease. Kleinherenbrink wil kennelijk het mes aan twee kanten laten snijden. Enerzijds rijden leaserijders straks veiliger en zuiniger in goedkopere auto’s, anderzijds moeten ze ook nog een belastingvoordeel krijgen. Mijn redenering zou zijn: “tel je zegeningen en wees blij met de winst die zelfsturende auto’s opleveren”. Uiteraard begrijpt Kleinherenbrink heel goed dat een belastingvoordeel op leasewagens de branche een hoop nieuwe klanten kan opleveren. Ik denk dat de leasebranche sowieso nieuwe klanten kan krijgen nu steeds meer mensen doorhebben dat het bezit van een auto te weinig flexibiliteit oplevert. Delen is de toekomst. Ook in België en in de rest van Europa is het nieuws niet onopgemerkt gebleven.
Hamvraag wat de zelfrijdende auto gaat betekenen voor de parkeerbranche. Hebben we inderdaad in 2030 geen parkeergarages in binnensteden meer nodig?