Rotterdam heeft Eco Parking

Gelezen in de immer actuele “Havenloods Noord“: “Eco Parking is een nieuwe manier van parkeren die sinds 1 juni mogelijk is in parkeergarage Lijnbaan. Enerzijds heeft de parkeerder voordeel op het parkeertarief, anderzijds zorgt het voor een schonere binnenstad. Zodra een automobilist de parkeergarage Lijnbaan inrijdt is zijn korting bekend. Dit is mogelijk dankzij een kentekenherkenningsysteem dat het energielabel vaststelt…”

Eco-parking-persbericht-2-e1404215931848Na enig googlen kwam ik op de website van Interparking die deze dienst aanbiedt in de Rotterdamse binnenstad. Ik citeer opnieuw en nu van de site van Interparking: “De missie van Interparking ‘Making the world move better’ vormt het uitgangspunt voor duurzame parkeeroplossingen zoals Eco Parking. Dankzij Eco Parking verplaatsen mensen zich op een milieuvriendelijkere manier. Interparking is hiermee de eerste parkeerexploitant in Nederland en Europa die voordeel op het parkeertarief introduceert op basis van het energielabel. Het is dan ook de intentie om Eco Parking verder uit te breiden naar andere Interparking-locaties in Europa”.

Een lovenswaardig streven en een mooi staaltje van maatschappelijk verantwoord ondernemen toon Interparking hiermee. Ik hoop van harte dat dit initiatief beloond wordt met een betere bezetting van de parkeergarage zodat het Interparking ook wat oplevert. Dit initiatief staat in schril contrast met het initiatief van verschillende gemeenten om de grotere en vervuilende “P.C. Hoofdttractor” hoger te belasten voor het parkeren. Een initiatief overigens dat nauwelijks meer in het nieuws is. In 2012 was er in Amsterdam nog sprake van, in 2007 wilde de wetgever hogere parkeertarieven voor de SUV mogelijk maken en in 2006 gooide de gemeente Nijmegen een balletje op over deze mogelijkheid. Misschien dat uiteindelijk het belonen van gewenst gedrag dé oplossing wordt voor het doel dat we met zijn allen nastreven: een schonere leefomgeving.