PvdA tweede kamerlid Attje Kuiken dient een wetsvoorstel in om het afrekenen per minuut voor parkeren mogelijk te maken. Bart van de Hulsbeek, verkeersplanoloog bij het adviesbureau ParkeerStrateeg stelt dat dit de parkeerder waarschijnlijk meer geld gaat kosten. Nieuwe technieken maken het wel mogelijk maar de mens is er nog niet aan toe.
Attje Kuiken vindt het oneerlijk dat je niet per minuut kunt afrekenen omdat je bij de pomp wel kunt afrekenen per milliliter en telefoneren wordt ook per seconde afgerekend. Daarom moet de parkeerder ook per minuut kunnen betalen. Of dit afrekenen per minuut alleen geldt voor parkeergarages of ook voor parkeren op straat, is niet geheel duidelijk. Ook op straat is afrekenen per minuut namelijk niet altijd mogelijk vanwege technische beperkingen. Je kunt bovendien beter spreken over “afrekenen per kleinst gebruikte munteenheid”.
Er zijn bezwaren, vooral als het gaat om contant afrekenen. Ten eerste kun je tanken en telefoneren niet vergelijken met parkeren. Telefoneren wordt een keer per maand en bovendien nooit contant afgerekend en de pomphouder kan zijn inkomende contante geld als wisselgeld gebruiken. Elke dienst en elk product heeft zijn eigen afrekenmethode met bijbehorende eenheden. “Een brood kun je ook niet per sneetje afrekenen, is dat oneerlijk?”, vraagt Van de Hulsbeek: “ooit exact een kilo appels kunnen kopen?”. Daarbij komt dat parkeren op straat vaak vooraf betaald moet worden. Het vergt nogal wat planningstalent om vooraf te kunnen inschatten hoeveel minuten je nodig hebt om je boodschappen te doen.
Ten tweede werken de meeste parkeerautomaten nog steeds met contant geld. Het inkomende geld wordt in een kluisje gestort en het wisselgeld komt uit een stuk of vijf aparte kokertjes in de automaat, dat is een wereldwijd gegeven. Meestal accepteren Europese automaten munten van tien cent of meer. Afrekenen per minuut betekent dat je kleinere munteenheden moet gaan gebruiken. Als je munten van een en twee euro als wisselgeld wilt handhaven, moeten parkeerautomaten flink aangepast worden. Die investering moet terugverdiend worden en daarvoor betaalt de parkeerder. Door het gebruik van kleinere munteenheden is de kluis eerder vol en de wisselvoorraad eerder op. Het bijvullen van wisselgeld en het leeghalen van kluisjes is mensenwerk, mensenwerk is duur en ook dat moet terugverdiend worden. Daar betaalt de parkeerder voor.
Alleen bij “cashless parkeren”, parkeren zonder contant geld, is afrekenen per minuut mogelijk. Of liever gezegd: afrekenen per cent. Of de klant erop zit te wachten dat hij niet meer met contant geld kan parkeren, is nog maar de vraag. Betalen met een pas is al jaren mogelijk en met de smartphone kun je voor parkeren betalen via SMS of APP. Toch willen vooral ouderen graag met muntgeld kunnen betalen omdat pinnen zo’n gedoe is en ze vaak geen smartphone hebben. Van de Hulsbeek is er van overtuigd dat het niet lang meer zal duren voordat contant betalen voor parkeren wordt afgeschaft. Als het zover is, zal de parkeerautomaat uit het straatbeeld verdwijnen. Als het zover is, betaalt iedereen achteraf en niemand teveel. Een bijkomend voordeel is dat de kans op een parkeerbon kleiner wordt, je kunt nooit meer te weinig betaald hebben.