Hoge parkeerkosten jagen consument weg

Het bezoek aan centra in de steden neemt af. Winkeliers doen er alles aan om hun producten aan de man te brengen. De grote boosdoener is volgens veel ondernemers het parkeertarief. Deskundigen op het gebied van parkeervraagstukken tonen aan dat dat niet zo is en stadsbestuurders zitten klem in het gevecht tussen emotie en kennis. Terwijl in de ene gemeente de parkeertarieven worden verhoogd, nemen elders de tarieven af. Een prachtig voorbeeld van communicatie: de kunst van het zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten. 

Al dertig jaar weten wij verkeerskundigen het zeker: de prijs van parkeren is nauwelijks van invloed op de keuze om ergens te gaan winkelen. Dit wordt door diverse onderzoeken bevestigd en het onlangs uitgevoerde onderzoek “Vervoer naar Retail” doet daar een schepje bovenop. Ook ruim voldoende parkeerplaatsen leveren geen extra bezoekers op. Het is bovendien een fabeltje dat de automobilist meer uitgeeft dan de voetganger of fietser, omdat juist die laatste twee vaker boodschappen doen en daardoor vaker impulsief iets kopen. De sfeer en variatie in winkels en de leefbaarheid in winkelcentra zijn belangrijker.

Sinds tientallen jaren vertonen de bezoekersaantallen van centrumgebieden een dalende trend. Vanaf ongeveer 2010 is de groei van internetshoppen de grote boosdoener; de bezoeker komt minder vaak en besteedt zijn geld ergens anders. Het decennium daarvoor waren de opkomst van de internetwinkel maar ook de opname van non-food in de supermarktketens daar samen schuldig aan. Parkeertarieven jagen de koper niet weg, de koper wordt door ontwikkelingen tot ander gedrag verleid.

Haarlem verhoogt de pareertarieven en in Woerden ijvert men voor tariefsverlaging in de parkeergarage. Almere wil de tarieven voor parkeren gelijk houden terwijl het in Veenendaal duurder wordt en Nijkerk al becijferd heeft dat het afschaffen van betaald parkeren de gemeente acht ton gaat kosten, nog afgezien van het gat in de begroting van dik één ton per jaar. Bussum laat zien dat er door goede communicatie met de omgeving, ondernemers én inwoners, een nieuwe mix van tarieven bedacht kan worden die de gemeente per saldo nog meer oplevert. Het parkeertarief voor de consument wordt niet verhoogd, ten koste van de vergunninghouders. Ook in Oss is een vergelijkbare variant door de gemeenteraad aangenomen. Alleen blijkt daar inmiddels dat de parkeerder gewoon wegblijft. Prutsen met tarieven is geen oplossing.

Wat belangrijk is om uit die impasse te komen? Richt u vooral op een goede mix van bereikbaarheid van uw centra. 75% van het kopend publiek komt te voet of met de fiets. Zorg ook voor een goede mix van bedrijven in het centrum. Biedt meerwaarde door de verbinding met internetaankopen aan te gaan en ontspanning tijdens het winkelen te bieden. Pas misschien ook het parkeertarief een beetje aan.

En vooral: communiceer goed met de ondernemers over het werkelijke probleem, ontkooi de verschillende belangen en zoek samen naar de juiste weg naar de toekomst. Nog te vaak staan centrumondernemers en stadsbestuurders haaks op elkaar in de discussie over de kosten voor parkeren. Dat komt omdat ondernemers vanuit hun emotie het probleem aansnijden en de bestuurders vanuit kennis reageren. Dat is een andere golflengte en Aristoteles beschreef dit probleem al haarscherp in zijn “Ars Rhetorica”. Het parkeerkostenprobleem is vooral een communicatieprobleem. Misschien is de opmaat naar de koopgolf van het jaar wel het goede moment om op gemeentelijk niveau de discussie aan te gaan.